45 km/u Scootmobiel als nieuwe Fatbike? Waarom dit een misverstand is
30-10-2025Henk Jan Renssenscootmobiel-als-nieuwe-fatbike

45 km/u Scootmobiel als nieuwe Fatbike? Waarom dit een misverstand is

45 km/u Scootmobiel als nieuwe Fatbike? Waarom dit een misverstand is

Afgelopen weekend verschenen er berichten in verschillende Nederlandse media waarin werd gesteld dat de 45 km/u-scootmobiel de “nieuwe fatbike voor jongeren” zou worden. Daarbij werd onder andere verwezen naar de For-Motion Forty-5.

Deze conclusie is gebaseerd op een uitspraak van een medewerker van een bedrijf dat zelf niet dit model verkoopt. Desondanks is de uitspraak zonder verificatie overgenomen en verspreid, wat een onjuist beeld schetst van de gebruikersgroep en het doel van deze voertuigen.

Het is belangrijk dit te corrigeren op basis van feiten.


Wie gebruikt de 45 km/u scootmobiel écht?

De realiteit is helder: de gemiddelde bestuurder van een 45 km/u scootmobiel is 55 jaar of ouder. Dit blijkt uit verzekeringsdata van de grootste verzekeraar van dit type voertuig.

Deze bestuurders hebben mobiliteitsbeperkingen en zijn afhankelijk van hun scootmobiel om zelfstandig te blijven:

  1. Zelf boodschappen doen
  2. Familie bezoeken
  3. Naar afspraken reizen
  4. Niet afhankelijk zijn van vervoer door anderen of regiotaxi
Voor deze doelgroep betekent een 45 km/u scootmobiel vrijheid, zelfstandigheid en waardigheid.


Waarom jongeren deze voertuigen juist niet kiezen

Het idee dat jongeren massaal overstappen op 45 km/u scootmobielen klopt niet en is om meerdere redenen onlogisch:

1. Stigma en uitstraling

De meeste jongeren willen niet gezien worden op een scootmobiel met stoel en rugleuning. Zelfs mensen met beperkingen geven aan dat ze dit type uiterlijk stigmatiserend vinden.

2. Kosten

  1. Fatbike: ± €900 – €1.300
  2. Forty-5: vanaf €5.000
Voor jongeren is dit simpelweg geen realistische keuze.

3. Gebruikservaring en veiligheid

Veel ongelukken met scootmobielen komen voor bij modellen met de zogeheten flipper- of W-bediening, waarbij knijpen gasgeven is. Dit reflex-mechanisme is verwarrend voor ouderen.

De Forty-5 werkt anders en is juist ontwikkeld om veilig en stabiel te rijden.

Misverstanden over veiligheid

Het beeld dat bestuurders van deze voertuigen “onbeheerst rondscheuren” is onterecht. Bestuurders:

  1. Hebben een fysieke beperking, niet een mentale
  2. Rijden meestal rustig en voorspelbaar
  3. Zijn blij dat ze mobiel kunnen zijn
Veel schade-experts die dagelijks scootmobielen taxeren hebben bovendien nog nooit met het Forty-5 model te maken gehad een teken dat het gebruik veilig en gecontroleerd verloopt.

En eerlijk: hoe vaak bent u ooit “asociaal ingehaald” door een scootmobiel?


Conclusie

Het frame dat de 45 km/u scootmobiel de nieuwe fatbike van jongeren zou zijn, mist elke basis in realiteit.

Feiten:

  1. Gemiddelde gebruiker is 55+
  2. Instapprijs vanaf €5.000
  3. Ontwikkeld voor zelfstandigheid van mensen met mobiliteitsbeperkingen
  4. Vrijwel geen incidenten of overlast
  5. Jeugd wil hier niet op rijden vanwege uitstraling en kosten
In plaats van te worden weggezet in onjuiste beeldvorming, verdienen deze voertuigen erkenning voor wat ze daadwerkelijk zijn: een middel dat vrijheid en zelfstandigheid brengt voor ouderen en mensen met een beperking.


Mediaberichtgeving heeft impact. Daarom is het belangrijk dat uitspraken worden getoetst aan feiten voordat ze worden gepresenteerd als maatschappelijke trend.

De Forty-5 en vergelijkbare modellen staan niet symbool voor jeugdcultuur of overlast maar voor mobiliteit, autonomie en menselijkheid.